Politiattestansvarlige er utpekt av styret, og har ansvar for at Kvaløya sportsklubb krever og dokumenterer fremvist politiattest for alle personer over 15 år som utfører oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.
Som politiattestansvarlig skal du sørge for:
at du er tildelt rollen «Politiattestansvarlig» i Min idrett
at det innhentes politiattest fra alle over 15 år som er trenere, hjelpetrenere og lagledere som har direkte kontakt med mindreårige eller personer med utviklingshemming. Vedlegg til søknad om politiattest for søker under 18 år
at det innhentes politiattest fra andre over 15 år som er, eller vil komme, i et ansvars- eller tillitsforhold til mindreårige eller personer med utviklingshemming (f.eks reiseledere/foresatte som deltar på reiser).
at fremvist attest ikke er eldre enn 3 måneder gammel.
at det blir gitt informasjon til klubbens tillitsvalgte, foresatte og andre frivillige om kravene til politiattest for fylle ulike roller i klubben.
at det blir gitt informasjon til alle trenere om å ta «Trenerattesten».
å innhente informasjon fra de ulike gruppene/lagene om hvem som fyller krav til å levere politiattest.
at de som skal innhente politiattest får nødvendig bekreftelse fra klubben på at de skal ha politiattest. Fyll ut skjema og send til den som skal søke om politiattest. Se skjema: Bekreftelse på formål for politiattest
at klubben har oppdatert oversikt over:
hvem som har blitt avkrevd politiattest (kontaktinformasjon)
å vurdere behov for fornyet politiattest dersom den som har levert politiattest får ny stilling/rolle i klubben, eller har hatt et opphold i jobben/vervet over tid
å søke råd hos idrettskretsen for veiledning i tvilstilfeller
at styret er orientert om status på arbeidet med politiattester
å melde fra ved avvik ved brudd på regelverket om politiattest, og bistå i å rette opp avviket